16 dec. 2014

Metode de stimulare a creativitatii

Se considera ca fiecare individ normal (I.Q.>90) dispune de un nivel minim al creativitatii si are posibilitatea sa realizeze o imbunatatire in activitatea sa, o inovatie si o inventie.
De aceea, pentru sporirea numarului inventatorilor este nevoie de asigurarea unor conditii favorabile pentru dezvoltarea creativitatii.
Metodele de stimulare a creativitatii sunt:
1. Metode destinate personalitatii creatoare, care cuprind:
a. Metode sugestive - au ca scop dezvoltarea potentialului creator (sugestoterapia, sofrologia, controlul mental Silva, hipno-terapia).
b. Metode psihoterapeutice - terapii individuale, de grup, terapiile de valorificare a calitatilor ambiantei fizice si interpersonale, metode de relaxare.
Efectele acestor metode asupra creativitatii sunt eliberarea creativitatii blocate, pastrarea in forma optima, fara fluctuatii, a creativitatii.
2. Metode destinate produsului creator, care cuprind:
a. Metode imaginative:
  • Brainstorming-ul este cela mai des folosit ca metoda de stimulare a creativitatii de grup, foarte util in productie elaborata de Osborn in 1935 si pleaca de la doua principii esentiale: amanarea judecatii pentru a putea cauta solutii; este necesara o productivitate imaginativa cat mai mare pentru a se ajunge la solutii viabile;
  • Sinectica este o metoda calitativa, fiind elaborata o singura solutie ce va fi ajustata ulterior, bazandu-se pe doua principii esentiale: transformarea straniului (necunoscutului) in familiar (cunoscut); transformarea familiarului in straniu, permitand o distantare de problema si abordarea ei dintr-o perspectiva neuzuala. Metoda a fost elaborata de W.J. Gordon in 1944;
  • Metoda Philips 6-6 presupune reunirea a 30-50 persoane cu specialitati diferite, din care se formeaza grupe de 6 persoane, fiecare cu un lider, care va prezenta un raport asupra discutiilor purtate in 6 minute;
  • Metoda Panel se desfasoara intr-un grup de 5-7 persoane, cu competente in domeniul respectiv, discutie ce se poarta in fata unui auditoriu care intervine prin intermediul unor cartonase care contin intrebari si informatii;
  • Metoda Delphi este o metoda prin care un grup de experti completeaza un chestionar, intr-un timp stabilit; chestionarele sunt apoi colectate si se retransmit acelorasi persoane, dar insotite si de raspunsurile celorlalti participanti pentru o retusare si ajutare a acestora;
  • Metoda Frisco are ca principala caracteristica atribuirea unor roluri de catre moderator (traditionalul, exiberantul, pesimistul, optimistul).
b. Metode rationale (analitice), din care cel mai des utilizate sunt:
  • Metoda listelor - elaborata de R. Crawford, in 1931 si presupune descompunerea fiecarei probleme in elementele sale componente si imbunatatirea fiecarei componente in parte;
  • Metodele matriceale presupum trecerea pe orizontala si pe verticala a variabilelor ce urmeaza a fi asociate si combinate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu