Contact:office.hrss@gmail.com - ADMINISTRARE PERSONAL; RECRUTARE; SALARIZARE
9 dec. 2014
Bariere si cai de crestere a eficientei comunicarii?
Cele mai multe dintre studiile efectuate au relevat faptul ca in procesul de comunicare cel mai frecvent se ajunge de la 100% din ceea ce are de spus emitatorul la 20% ceea ce retine receptorul, intrucat exista cateva diferente:
100% Ce am de spus
90% Ce ma gandesc a spun
80% Ce stiu sa spun
70% Ce spun efectiv
60% Ce asteapta receptorul
50% Ce asculta receptorul
40% Ce intelege efectiv receptorul
30% Ce admite receptorul
20% Ce retine receptorul
10% Ce va spune/va repeta receptorul
Aceste diferente sunt rezultatul interventiei unor factori perturbatori, care apar in procesul de comunicare. Acesti factori pot fi:
1. Factori perturbatori externi (care nu tin de emitator si receptor)
a. Mediul fizic - slaba iluminare impiedia receptarea comunicarii nonverbale; caldura excesiva sau frigul creeaza o stare neplacuta interlocutorului; zgomotele impiedica receptionarea corecta a continutului comunicarii.
b. Timpul si circumstantele nepotrivite - momentul zilei (comunicarea in cea de-a doua parte a zilei face dificila comunicarea datorita acumularii oboselii); comunicarea realizata inaintea evenimentelor importante poate fi un factor de aparitie a unor distorsiuni datorita starilor afective; durata intalnirii (intalnirile pe fuga, in graba sau prea prelungite sunt ineficiente).
c. Distanta prea mare/prea mica dintre interlocutori
d. Stimulii vizuali - imbracaminte iesita din comun; deplasari prin incapere ale unuia dintre partenerii comunicarii; ticurile interlocutorilor.
e. Intreruperi repetate - apeluri telefonice; intrari si iesiri ale unor persoane din incapere.
f. Mijloace tehnice cu functionare defectuoasa
g. Structura organizationala cu canale formale - obligativitatea de a te adresa sefului direct pentru ca acesta sa transmita mai departe sefilor superiori.
2. Factori perturbatori interni (care tin de emitator si de receptor):
a. Factori fiziologici - epuizare fizica si psihica; starea nutritionala (foame, sete); nevoia de somn; deficiente verbale, auditive, vizuale.
b. Distorsiuni semantice - vocabularul incomplet/prea tehnicist; gramatica (greselile gramaticale denatureaza comunicarea); sintaxa (constructiile verbale prea complicate/dupa modelele altor limbi, perturba relatia de comunicare); conotatiile emotionale ale cuvintelor (anumite cuvinte cu semnificatii deosebite pentru unul dintre interlocutori vor perturba mesajul, prin polarizarea atentiei/suprasemnificarea unor fragmente din mesaj).
c. Interventia afectivitatii - implicarea afectiva (fie pozitiva, fie negativa); frica (teama comunicatorului ca prin ceea ce comunica ar putea intra intr-o situatie neplacuta/cea a ascultatorului ca ar putea auzi lucruri neconvenabile); presupuneri subiective (daca emitatorul crede ca receptorul ii este ostil/indiferent atunci mesajul va fi distorsionat).
d. Formularea defectuoasa a mesajului, lipsa de claritate a mesajului (emitatorul nu stie ce vrea sa spuna).
e. Limitele individuale - emitatorul/receptorul detine prea multa sau prea putina informatie.
f. Distorsiunea seriala - apare atunci cand exista mai multi transmitatori in serie.
g. Distorsiunea perceptuala legata de propriile atitudini, convingeri, sisteme de valori, experienta de viata.
Cum comunicam eficient?
Iata cateva principii:
1. Principiul coerentei - receptorul sa primeasca si sa inteleaga mesajul in conformitate cu intentiile emitatorului.
2. Principiul schimbului permanent - emitatorul sa primeasca feedback-ul (sub forma intrebarilor, observatiilor, precizarilor) din partea receptorului si sa tina cont de mesajul reprimit (sa asculte argumentele receptorului si sa isi adapteze comportamentul).
3. Principiul perceptiei globale - corelarea comunicarii verbale cu elementele comunicarii nonverbale.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu