4 dec. 2014

Cum prevenim oboseala la locul de munca?

Oboseala este un fenomen psihofiziologic normal care apare ca urmare a solicitarii organismului, a efortului prelungit pe parcursul activitatii, care se manifesta printr-un ansamblu de simptome subiective si obiective si care se remite prin odihna obisnuita sau prin alimentatie.
Oboseala are o baza obiectiva, determinata de consumul de energie in timpul activitatii, urmand a fi compensat prin alimentatie si odihna. Poarta, de asemenea, amprenta caracteristicilor personale ale individului (constitutia fizica, psihica, starea de sanatate, antrenament), asadar are si o baza subiectiva.
Oboseala indeplineste o functie de protectie a organismului, semnaland ca au fost atinse limitele de solicitare pe care organismul nu le poate depasi. Suprasolicitarea duce la stres, accidente, alterarea starii de sanatate fizica si psihica. Acest lucru se realizeaza prin aparitia la nivelului sistemului nervos central a unor reactii de inhibitie care sa permita organismului sa se readapteze, creandu-se astfel conditiile de restabilire/reinnoire a substantelor consumate in timpul efortului.

Prevenirea oboselii

1. Masuri generale:
- Organizarea rationala a regimului de munca si a pauzelor de odihna, astfel incat sa se asigure o eficienta sporita si un nivel optim al capacitatii de munca, precum si o stare fizica si psihica buna. Astfel, la inceputul zilei si saptamanii de lucru se vor efectua munci mai usoare, pentru a permite organismului sa se adapteze la activitatea de munca dupa perioada de repaus. De asemenea, la sfarsitul zilei si in ultima zi a saptamanii de lucru se vor planifica activitati mai usoare;
- Reglementarea duratei zilei de lucru, a saptamanii si a concediilor de odihna;
- Imbunatatirea ambiantei psihosociale, atat in cadrul grupurilor de munca, cat si al raporturilor ierarhice si de colaborare intergrupale;
- Orientarea, selectia si pregatirea profesionala sa fie facute corect.

2. Masuri specifice
- Mijlocul principal pentru inlaturarea oboselii si refacerea capacitatii de munca este odihna sub forma de repaus pausiv (somn) sau repaus activ. Repausul activ reprezinta desfasurarea unei activitati mai usoare si mai atractive care sa aiba un rol compensator fata de activitatile profesionale de baza. Acesta poate avea loc in timpul pauzelor de munca, dupa incheierea zilei de munca, la sfarsitul saptamanii sau in timpul concediilor.

Este foarte important sa se previna starea de oboseala profesionala pentru ca aceasta nu afecteaza un singur membru al personalului ci este transmisăa si celorlalti. 
 “Când un angajat se plânge de condiţiile de lucru şi/sau se îndoieşte de utilitatea, de rostul sau de satisfacţia muncii sale, această atitudine va avea cu siguranţă influenţă şi asupra colegilor săi” (Beth Belevins)

 Pentru a nu permite raspandirea acestor simptome, managerii trebuie sa le recunoasca si sa le previna ori de câate ori este posibil. De asemenea, managerul are un rol esential in gasirea unor corelatii si alternative optime intre durata perioadelor de munca, durata pauzelor pentru odihna, numarul, conţtinutul si momentul introducerii acestor pauze, astfel incat sa se asigure o eficienta sporita, un nivel optim al capacitatii de munca si o bună stare a sanatatii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu