14 oct. 2014

Recrutarea personalului - caracterisici si metode de recrutare



Recrutarea personalului
Recrutarea de personal este o activitate a managementului resurselor umane care are rolul de a cauta si de a identifica acei candidati care au caracteristicile psiho-fiziologice solicitate de posturile vacante ale institutiei si de atragerea acestora in cadrul institutiei.

Caracteristici
1. Procesul de recrutare are in vedere doua aspecte:
a) asigurarea necesarului numeric de personal;
b) asigurarea unei forte de munca de calitate.
2. Procesul de recrutare trebuie sa aiba in vedere si faptul ca pentru individ, cele mai importante ratiuni de alegere a locului de munca sunt:
a) salariul;
b) beneficiile suplimentare (prime, bonuri de masa, locuinte de serviciu etc.);
c) tipul muncii pe care o presteaza;
d) personalitatea individului (aptitudini, nevoi, interese etc.).

Metode de recrutare:
I. Recrutarea interna: se refera la recrutarea candidatilor din interiorul institutiei, fie prin afisarea postului liber urmat de sustinerea concursului pe postul respectiv, fie poate lua forma promovarii sau transferului in cadrul institutiei.
Avantaje: - persoana care ocupa postul este bine cunoscuta;
           - candidatii interni nu au nevoie de familiarizare cu politica institutiei si, ca urmare, posibilitatea aparitiei insatisfactiilor legate de institutie va fi mai redusa;
               - poate constitui un bun factor de motivare a angajatilor in vederea viitoarei promovari;
            - este mai rapida si cu costuri mai mici, dar pentru aceasta trebuie sa existe un sistem bun de evaluare al personalului la nivelul institutiei.
Dezavantaje: - candidatii interni sunt uneori lipsiti de flexibilitate, nu pot aduce idei noi, nu pot produce schimbari semnificative, ei fiind conectati la "spiritul institutiei";
                     - se pot manifesta favoritisme; daca sunt promovati, ei isi mentin vechile legaturi cu colegii de munca, ceea ce poate afecta performantele;
                    - la un ritm rapid de extindere a institutiei, posibilitatile de completare a posturilor din personalul existent, pot fi depasite.
II. Recrutarea externa:  procesul de atragere a candidatilor din exterior, prin utilizarea metodelor externe de recrutare.
Avantaje: - candidatii pot veni cu idei inovatoare la locul de munca, cu noi perspective in ceea ce priveste politica institutiei, pot fi mai bine pregatiti;
               - sunt mai putin susceptibil la a se conforma presiunilor, altor fenomene negative de grup, fenomen care afecteaza morala angajatilor si productivitatea muncii;
                - se realizeaza economii in costurile de pregatire pentru ca se angajeaza profesionisti competenti, bine pregatiti, din exterior.
Dezavanataje: - atragerea, contactarea si evaluarea potentialilor candidati sunt dificile, necesita timp indelungat si costuri ridicate, deoarece piata externa este mult mai larga si mai dificil de cercetat;
                       - descurajeaza angajatii existenti, deoarece se reduc sansele de promovare si ca urmare motivatia scade;
                       - noii angajati au nevoie de o perioada mai lunga de acomodare cu noul loc de munca, cu noii colegi, cu procedurile si politica institutiei;
                       - intervin aspecte psihosociale, cum ar fi respingerea noilor veniti de catre vechii angajati.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu