23 feb. 2015

Exprima cu succes un dezacord la locul de munca

Opiniile tale contează la locul de munca!

Dezacordul intre colegi poate aparea oricand la locul de munca. Poti fi de acord cu aproapele tau, poti fi de acord cu seful tau sau poti initia o discutie cu un coleg in timpul pauzei de masa. Dar, inevitabil, se intampla ca multe discutii in contradictoriu sa apara la locul de munca, inb timpul sedintelor.
Scopul sedintelor organizate in cadrul companiilor este acela de a implica angajatii in discutie, de a ajunge la anumite concluzii, de a lua decizii ce privesc activitatea companiei. Daca nu iti exprimi opinia, fie ca esti de acord sau nu, nu ai de ce sa participi la discutie. Echipa ta, colegii tai trebuie sa fie dispusi sa asculte si sa discute pe baza opiniilor tale. 
Nu trebuie sa iti fie teama sa-ti contrazici seful si sa exprimi propria ta idee. Pentru asta esti acolo: sa gandesti, sa creezi, sa contribui; nu doar sa executi ce ti se "porunceste".
De fapt, dezacordul poate fi semnul distinctiv al unei echipe de succes. Cand discutiile sunt lipsite de dezacord si apatia este normala, este un semn clar de echipa disfunctionala. 
Iata cateva sfaturi pentru a-ti exprima dezacordul cu succes: 
1. Lupta cu intelepciune - daca nu esti de acord chiar cu nimic, colegii tai te vor cataloga ca fiind certaret si dezagreabil. Vei dezvolta reputatia de a fi mereu in dezacord. Asadar, alege subiecte care implica rezultatele si care sunt substantiale, semnificative si importante.
2.
Nu purta un conflict atunci cand esti afectat emotional sau suparat - nu vrei ca emotiile sa afecteze profesionalismul, argumentele sau prezentarea datelor. Mai presus de toate, nu vrei ca emotiile sa provoace, sa atace sau sa injoseasca colegii. Cand vorbesti intr-un dezacord, fii mereu calm. Reusita depinde de asta.
3.
Dezacordul nu ar trebui sa fie personal - Nu poti sa nu fii de acord cu colega ta, doar pentru ca ceva este in neregula cu ea sau nu iti place de ea. Dezacordul tau trebuie sa se bazeze pe fapte, experienta, intuitie, succesele si esecurile echipei anterioare, palmaresul colegilor tai in proiecte similare, cultura organizatiei tale. Pastreaza discutia impersonala - nu te adresa cu "tu chiar nu intelegi ce se discuta aici!" . Atacurile personale nu sunt permis. 
4. Vrei sa validezi opinia unui coleg? Incearca sa identifici componentele cu care esti de acord si sa intelegi sau sa simti in modul in care o face colegul tau. Incepe dezacordul prin repetarea a ceea ce a spus cealalta parte mai degraba, decat sa incepi cu ariile tale de dezacord. Ajuta persoana sa se simta ca si cum a fost ascultata, a fost auzita si a fost inteleasa.
5. Mentine-ti profesionalismul - fii respectuos fata de colegii tai. Dezacordul poate fi cordial, dar sincer si eficient. Nu incerca sa manipulezi situația asa cum a facut-o un fost coleg: unul poate a plans, altul poate a fost mereu in atac; a folosit "munitia" si a lovit in colegii lui cu tot ce avea in arsenalul sau. Astfel de manifestari nici nu au avut succes si reputatia profesionala a suferit.
6.
Incearca sa intelegi care sunt nevoile, temerile si sperantele colegilor tai - daca identifici aceste lucruri, vei avea mai mult succes in rezolvarea problemelor si finalizarea proiectului; ai mai multe sanse de a stabili o legatura cu ei chiar si atunci cand vei fi in dezacord cu acestia.  
Pune intrebari de genul: Care este responsabilitatea ta reala in acest proiect? Ce te deranjează la aceasta solusie curenta? Ce asteptari ai pentru a sustine confortabil o solutie? Esti de acord cu orice aspect al sugestiei mele? 
7. Vorbeste doar pentru tine - chiar daca stii si ca si alti colegi sunt de acord cu tine, dar in dezacord cu anumite subiecte, exprima-te doar din punctul tau de vedere. Fiecare trebuie sa isi exprime propria parere!
8. Fa un pas inapoi si priveste-te din afara cand efectuezi o anumita activitate - incearca sa privesti situatia din punctul de vedere al colegilor tai.
Trebuie să fii deschis la idei noi si diferite moduri de abordare a problemelor. 
De ce este calea ta cel mai bun mod, atunci cand exista alte modalitati de a obtine acelasi rezultat sau chiar unul mai bun? In organizatii, angajatii care se gandesc la optimizarea intreagii companii sunt cei care sunt promovati. 
9. Evita sa interoghezi colegii - A pune intrebari pentru a intelege punctul lor de vedere este necesar. Adresarea unui sir nesfarsit de intrebari insa, deja schimba problema, incercand sa-i faci sa arate stupid sau dezinformati. De asemenea, este jignitor si copilaresc. 
10. Impartaseste-ti cunostintele - Poti folosi experienta ta, cunostintele, precum si orice date pe care le ai, care ar putea sprijini proiectele. Vei putea vorbi despre ele pentru a ajuta echipa ta sa evolueze. In schimb, opusul trebuie evitat. Doar pentru ca ceva a fost criticat si nu a functionat in trecut, nu inseamna ca nu va fi de folos in acest moment. Problema este diferita. Jucatorii echipei sunt diferiti. Chiar si motivatia si vointa de a aduce o solutie poate fi alta. 
11. Vorbeste despre interese si nevoi comune - in cazul in care un coleg crede ca voi doi mergeti in aceeasi directie sau catre un rezultat comun, dezacordul cu privire la modul de a ajunge acolo este mai putin infricosator. 
12. Asculta si incearca sa vezi punctul de vedere al colegilor tai - in cadrul unui dezacord de succes, ambele parti pot afirma clar pozitia celeilalte parti cu privire la problema. Trebuie folosita ascultarea.
De exemplu, spune: "X, cred ca pozitia ta este aceasta ___." Asta demonstreaza colegului tau ca ai ascultat ceea ce a avut de spus.
13. Evita sa subestimezi convingerile, interesele si ideile colegilor tai - poti fi in dezacord cu colegii, fara a-i face sa simta ca valoarea lor sau ceea ce gandesc este gresit.
14. Scopul nu este de a castiga - important este ca problemele au fost discutate cu grija si gandite in profunzime. Vrei sa te asiguri ca relatia cu colegul tau este intacta.15. Fa compromis atunci cand este necesar - Nu vei fi de acord cu tot ce se va stabili, dar nu lasa acest lucru sa te lase sa nu ajungi la un acord general privind o solutie. Intr-o organizatie, nu poti ingheta totul si sa nu mai faci nimic doar pentru ca nu a fost gasita o solutie perfecta cu care sa fie de acord toata lumea.

Dezacordul poate fi dificil si multi oameni il considera infricosator. Dar, daca tii cont de aceste abordari in timpul unui dezacord, vei vedea ca nu ai de ce sa iti faci probleme.Majoritatea colegilor tai doresc sa ajunga la un acord asupra solutiilor si rezolvarilor problemelor. Ei doresc sa mentina relatii pozitive cu colegii lor. Ei vor sa gandiesti pozitiv despre ei si cauta un loc pe lista angajatilor buni.Cheia conflictelor si dezacordurilor este ca, in urma discutiilor, toti participantii sa sprijine deciziile luate. Este daunător pentru o organizatie sa aiba angajati care trag in directii diferite. 
Important este sa iei permanent decizii in munca pe care o desfasori, nu sa faci doar ce ti se spune!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu